Van Business Intelligence naar Business Analytics

Van Business Intelligence (terugkijken) naar Business Analytics (vooruitkijken en voorspellen).

Wat is het verschil?

Business IntelligenceEen belangrijk verschil tussen traditionele Business Intelligence en Business Analytics is de focus. Traditionele BI (terugkijken) biedt weinig voorspellend vermogen. Analytics daarentegen betekent vooruitkijken. Dit houdt in dat (complexe)  voorspelmodellen en logaritmes losgelaten worden op (grote hoeveelheden) data. Dwarsverbanden worden gezocht op basis van gestructureerde data in een datawarehouse en vervolgens worden ongestructureerde data toegevoegd en samengevoegd om te komen tot een voorspelling van toekomstige resultaten. Ook wel bekend als predictive analysis. In het verleden was dit vaak niet mogelijk door IT beperkingen. Tegenwoordig is dit, mits het budget en de kennis binnen handbereik zijn, geen probleem meer en biedt het nieuwe kansen en vooral veel (business) opportunity’s.

Verder verschillen Business Analytics en Business Intelligence conceptueel niet heel veel. Het gaat over data en hoe naar data gekeken wordt. In de praktijk richt Business Intelligence zich echter nadrukkelijk op interne informatievoorziening, terwijl Business Analytics vooral extern gericht is. Het waardevol maken van data; het vertalen van data naar informatie naar klantinzicht. Dit gebeurt in het Data Management Platform waar alle klantdata gecentraliseerd wordt. Deze data wordt hier gekoppeld, gesegmenteerd en vervolgens geactiveerd. Het totaal beeld van de klant wordt hier inzichtelijk gemaakt. De rol van de analist is hier cruciaal en is bij Business Analytics prominenter aanwezig en meer zichtbaar dan bij klassieke Business Intelligence.

Kort samengevat: Business Intelligence is vooral intern gericht en bedoeld voor rapportages, veelal o.b.v. een datawarehouse en valt veelal onder de verantwoordelijkheid van controlling (finance). Het levert informatie op gezette tijden om vooraf gedefinieerde vragen in de vorm van rapportages of dashboards te kunnen beantwoorden.

Business Analytics is vooral extern gericht en is bedoeld voor het nemen van besluiten, het doen van voorspellingen, het verkrijgen van markt inzicht etc. Business Analytics valt veelal onder de verantwoordelijkheid van de algemene directie (commercie).

Business Analytics geeft de mogelijkheid om spontane ad-hoc vragen op het systeem af te vuren, waarvan vooraf de data load niet is gepland. Gebruikers kunnen zelf op ad-hoc basis analysevragen definiëren en zelfstandig, zonder tussenkomst van IT, sterk grafisch-georiënteerde, analyse-achtige producten samenstellen. In feite begint Analytics waar traditionele BI, in de vorm van rapportages, eindigt.

Wil je meer weten over Business Analytics of wat data voor jou kunnen betekenen? Mail dan naar Marielle van der Zwan of Joyce Lopulalan of bel 020-7504400.