Met een DMP en externe data stijgt de conversie!

Met de inzet van een Data (&campagne) Management Platform (DMP) kun je de beste klantervaring creëren. Zeker als je hierbij ook nog gebruik maakt van externe data.

Een gouden regel die altijd opgaat: wanneer je relevante en up-to-date informatie over (toekomstige) klanten goed weet te vertalen naar een relevant aanbod, stijgt de conversie. De uitdaging is echter de data in ‘no time’ samen te brengen en om te zetten naar een succesvolle campagne.

Alles draait om het goed inzetten van de juiste data. Dat begint al bij het registreren. Zowel klantgegevens, contactmomenten (on- & offline) en verkopen worden ergens geregistreerd. Door de combinatie van deze gegevens kun je een optimale klantervaring creëren. Een optimale klant ervaring leidt weer tot een conversie/aankoop. Daar is het uiteindelijk toch om te doen.

In een DMP komen alle data samen. Zowel van bekende gebruikers, die hun e-mailadres kenbaar hebben gemaakt (of een log-in hebben voor een mijn-omgeving), als van onbekende gebruikers, die een identificatie krijgen op basis van hun online gedrag. De gegevens komen in het DMP samen. Hier wordt de data verder verrijkt en worden business rules en machine-learning toegepast om de beste conversie te realiseren. Ongeacht het (social media-) kanaal.

Het DMP fungeert als de fundering waarop je data gedreven beslissingen baseert die je bedrijfsdoelstellingen ondersteunen.

Verschillende soorten data

Belangrijk om je hierbij te realiseren is dat je databronnen op hun juiste waarde dient in te schatten. Het beste resultaat bereik je met data uit alle bronnen waarover het bedrijf beschikt, waarbij er geen sprake is van aggregatie of selectie. Met gebruikmaking van machine-learning kun je (predictive) analyses doen. Op basis van de uitkomsten worden nieuwe segmenten geïdentificeerd en kunnen campagnes bedacht worden met een betere ROI. Op basis van de analyses kun je verbanden leggen tussen kenmerken en profielen en zodoende audience analytics toepassen. De data die je hiervoor kunt gebruiken zijn vooral afkomstig van de eigen systemen (logisitiek/financieel/CRM), de website, mobiel, social media, landingspagina’s etc. Dit noemen we zogenaamde 1st party data.

Externe data

De profielen worden nog duidelijker wanneer er externe data aan de 1st party data kan worden toegevoegd. Externe data kennen we ook weer in verschillende smaken. Zodra de data afkomstig zijn van directe partners, wordt gesproken over 2nd party data. Denk hierbij aan een vliegtuigmaatschappij en een reisorganisatie. Het kan interessant zijn om samen te werken met bedrijven die niet je concurrent zijn, maar wel interessante klanten hebben. Beide partijen hebben hele andere data, maar kunnen wel elkaars profielen verrijken. Daarnaast kan nog gebruik gemaakt worden van databronnen van bedrijven waar je niets mee deelt. Dit zijn externe bronnen van derden, die beschikbaar zijn om de eigen data mee te verrijken. Denk hierbij aan informatie over de woning of over het aantal kinderen in een huishouden. Deze data zijn vaak beschikbaar als dataset en worden 3rd party data genoemd. Hiermee kunnen proposities nog scherper worden afgestemd op de diverse bezoekers.

Er zijn business cases bekend met een groei van 300% gebaseerd op gesegmenteerde communicatie. Als een bezoeker wordt herkend als iemand die de intentie heeft om een specifiek product te kopen, waarbij toepasselijke content met een toepasselijke advertentie worden getoond, hebben aantoonbaar hogere conversies. Tot wel 300%, welke organisatie wil dit nu niet?

Samengevat: Bundel alle data die je hebt, aangevuld met externe data, in een DMP. Door de business rules en machine learning worden uw klanten gevoed met betere proposities en relevantere communicatie uitingen. Dit resulteert in hogere conversies en dus meer verkopen. Bovendien kun je binnen 2 maanden up&running zijn. Dus waarom nog wachten?